Top 10 #4: A tíz legfontosabb magyar rock album - szerintem!
2017. június 23. írta: Blind Man

Top 10 #4: A tíz legfontosabb magyar rock album - szerintem!

Múlt héten a szerintem legfontosabb külföldi rock albumokat gyűjtöttem össze, most pedig elérkezett az ideje, hogy az elmúlt évtizedek hazai terméséből is csemegézzek.

wewillrockyoublack.png

Joggal érhet kritika, miszerint rengeteg album származik a '80-as évekből, de nem tehetek róla, ha egyszer az a korszak a kedvencem - rengeteg szempontból. Mindenesetre csupa olyan albumot szedtem össze, amik ma is megállják a helyüket, és bármikor elővehetőek, meghallgathatóak, ha úgy tartja az ember kedve. Lássuk hát, mit adtak nekünk a Kádár-rendszer évtizedei, jöjjön egy vidám, zenés kalandozás a legvidámabb barakkban!

10. Bergendy: Hétfő /Hét fő/ (1973)

A zenekar minden kétséget kizáróan legjobban sikerült albuma több szempontból is különleges volt: ez volt az első magyar konceptalbum, valamint az első dupla lemez is. A cím mind az album témájára, mind pedig az együttes tagjainak létszámára is utal. A dupla korongos kiadvány - mely egy nap történéseit meséli el a hajnali ébredéstől az éjszakai impressziókig - 4 oldalra osztható, összesen 24 számot tartalmaz - a nap minden órájához tartozik egy dal. A dupla lemezen olyan, a kor nyugati zenéjével egyidejű kísérletezések is találhatók, mint a visszafelé lejátszott szalag (6.20-as), az 5/8-ban írt dal (Viharban), vagy a korát megelőző rockballada-stílus. (Ébredj, napsugár!)

Akármennyire is meglepő, bizony ezen az albumon szerepel az együttes két nagy slágere is, az Iskolatáska, valamint a Hadd főzzek ma magamnak is. Persze nem csak ezért szeretjük, hanem az egész lemezt jellemző játékosság, professzionális hangszerelés, valamint stílusimmitációk miatt is. Érdemes odafigyelve, körültekintően hallgatni, és minél több csodát felfedezni benne... Egy fáradt hétfői nap végén kimondottan üdítően hat!

9. Piramis: Piramis (1977)

Igazából a harmadik Piramis-albumot szerettem volna szerepeltetni a listán, de mivel nem hegy helyen találkoztam ezzel az albummal - a másikkal pedig egyen sem... - hát beadtam a derekamat, mégis csak egy korszakos, sőt korszakos debütálóalbumról van szó. Manapság már elképzelhetetlen, mekkora őrület és rajongás övezte a '70-es évek végén a Piramis zenekart, főként Révész Sándor frontembert, a tinilányok akkori kedvencét. Mennyivel szebb is lenne ma a világ, ha még mindig rocksztárokat bálványoznának a fiatalok, nem pedig Ed Sheerant, Justin Biebert, vagy a One Directiont. Ezzel a korszakos lemezzel vette kezdetét a harmadik nagy rock-korszak idehaza. Amikor már nem kellett az Iskolatáska, a Sajtból van a holdvagy a Darabokra törted a szívem (ami egyébként nem egy Halott Pénz-dal...) akkor jött egy újdonságokra éhes, dühös, elégedetlen nemzedék, álláspontjukat pedig a Piramis zenekar képviselte.

Nem mehetek el szó nélkül Horváth Attila szövegíró mellett. A mai napig képes a magyar rock legjobb szövegeit leszállítani (elég meghallgatni a Mobilmánia 2014-es lemezét) és már akkor is tökéletesen meg tudta találni a hallgatóság - ekkoriban főként 16 éves fiatalok - érzésvilágát, példátlan egységet teremt a zene és a szöveg között - olyat, amire csak az igazi mesterek képesek.

(Bocs, de ezt nem hagyhattam ki! Az Iron Maiden Fear of the Dark-jával is hatalmasat üt ez a dal.)

Jobbnál jobb dalok sorakoznak az albumon, kezdésnek például tökéletes választás a Szabadnak születtem. (Ha le kéne fordítani angolra, ez bizony Born To Be Wild-nak hangzana, nemde?) Már itt lehet érezni, hogy a későbbi kísérletezésekhez, aprólékosságokhoz képest ez a lemez valamilyen szinten zsigerből jött. Még a lírai dalok is, akármennyire is tudatosnak tűnik az alkalmazásuk. Annak idején csak kislemezen jelent meg egyik legnagyobb lírai slágerük, a Szállj fel magasra, itt a Ha volna két életem képében kapjuk meg mindezt. Habár az elején helyezkedik el, mégis megkoronázza a lemezt A fénylő piramisok árnyékában című tízperces, instrumentális tétel: merész, hatásos, pszichedelikus, progresszív és bátor húzás. Ezek mellett akadnak itt szellősebb, koncert kompatibilisebb dalok is, meg persze az örök sláger, A becsület, erős Paranoid, illetve Communication Breakdown utánérzésekkel, ám ez semmit nem von le státuszából, értékéből. Ennek az albumnak mindenképpen helye van itt!

8. LGT: Loksi (1980)

Mindegyik nagy zenekarnak megvan a maga főműve. Az LGT esetében ez az 1980-as Loksi album, amit egyesek a Pink Floyd The Walljához szoktak hasonlítani, mert nem sokkal később jelent meg, szintén dupla mű, és hasonlóan epikus a hangvétele. Ezen az albumon (mely az LGT hetedik sorlemeze) kovácsolódott végképp össze a legklasszikusabbnak nevezhető Presser-Somló-Karácsony-Solti felállás. Nagyon fontos még megemlíteni Sztevanovity Dusán dalszövegírói teljesítményét is. 

A 76 perces konceptalbumot négy részre, oldalra osztották: Álom – Élet – Játék – IV. Oldal. Az elejétől a végéig egyenértékű dalokat tartalmaz, ugyanazon a magas színvonalon, talán egyetlenegy, a többinél híresebb felvétellel, ez pedig nem más, mint az Embertelen dal című sláger. (egyéb ismertebb dalok: Boksz, Sziszifuszi blues) Az album érdekessége, hogy a "bookletjében" nem engedte az akkori cenzúra megjelentetni a dalszövegeket, ahogyan a zenekar szerette volna, így végül néhány dalszöveg részlete "Jegyzőkönyv a rosszul érthető sorokról" cím alatt került bele az album mellékletébe.

Az LGT ezután még két lemezt jelentetett meg, majd feloszlott, de a rendszerváltás utáni időszak bebizonyította, hogy Magyarországon nem létezik a feloszlott zenekar fogalma, így időnként Presserék is összeállnak egy-egy koncert, vagy akár lemez erejéig.

7. Edda Művek: I. (1980)

Ismert tény, hogy 1980-ban nagyon nehéz volt lemezfelvételre szerződést szerezni. Márpedig azok az együttesek, amelyeknek nem jelent meg lemezük, gyorsan eltűntek a süllyesztőben. Pataky Attila emberfeletti szervezőkészségének és elszántságának köszönhetően azonban Erdős Péter, az MHV vezetője lemezszerződést ajánlott az Edda Műveknek, így nem csoda, hogy lelkesedésük a tetőfokára hágott, ennek következtében pedig mindössze 10 nap alatt elkészültek a felvétellel.

Az 1980. április 29-én megjelent lemez azonnal sikert aratott. Csaknem az összes dala sláger lett, a boltok polcairól pedig pillanatok alatt elkapkodták (összesen 250 ezer példányban) - rendszeresen pótolni kellett, erre pedig akkoriban nem nagyon volt példa.

6. Bikini: Mondd el! (1987)

A zenekar negyedik albuma (mely a sorban a második volt D. Nagy Lajos énekessel) igazi slágergyűjtemény, 9 dala közül négyet (Megüssem vagy ne üssem, Fagyi, Adj helyet, Nehéz a dolga) szerintem a mai napig játszanak, ezeket valószínűleg sok millióan ismerik országszerte, de szerintem a nyitó Ébredés után, vagy az azt követő Óriások és törpék, valamint a címadó és a Szavakat kiáltok is remek dalok - ez az album egyszerűen remek és kész!

Ebben a hónapban a Bikini zenekar látható 2017-es Rocknaptárban, többek között ez inspirált arra, hogy elővegyem albumaikat, ennek következtében pedig rájöttem, hogy mennyire nem ismerem behatóan a munkásságukat. A naptár információi szerint a Mondd el című korongból kelt el annak idején a legtöbb példány, a következő, Ha volna még időm cíművel pedig végleg beírták magukat a szupersztárok nagykönyvébe. Arról a lemezről ajánlom mindenki figyelmébe a Katica II. című dalt, ami személyes kedvencem lett.

5. Republic: Indul a mandula! (1991)

1991-ben jelent meg a Republic első nagylemeze, melyen olyan slágerré vált dalok találhatóak, mint a Neked könnyű lehetGurul a kőa Repül a bálnavagy A madárjós vakáción

Nem tudok nem elfogultan beszélni erről az albumról, melyhez foghatót eddig még nem igazán hallottam. A slágerek mellett olyan méltatlanul elfeledett dalok sorakoznak itt, mint a fentebb hallható Pionyírokvagy az Igazi szerelem és az Ahogy a halak. Bódi László "Cipő" egy hatalmas tehetséggel megáldott, zseniális zenész és szövegíró volt, ezt pedig még a mai napig is bizonyíthatná, szerintem ezzel a gondolattal nem csak én vagyok így. Sajnos a Kismadarat és a 67-es utat követően nálam egy kicsit megállt és elakadt a zenekar, csupán a kilencvenes évek közepéig kiadott anyagaikról tudok nyilatkozni, amik viszont egytől-egyig időtálló, kihagyhatatlan klasszikusok. Egy hónappal ezelőtt új koronggal örvendeztette meg rajongóit a banda, melyen - véleményem szerint - ízlésesen kanyarodtak vissza a jó öreg folkos hatásokhoz.

4. Hobo Blues Band: Kopaszkutya (1981)

Az évszám meglehetősen csalóka, hiszen a Szomjas György rendezésében készült azonos című film zenéjét 1981-ben betiltották, csupán 1993-ban jelenhetett meg hanghordozón. 

Nyilván rengetegen vonják fel a szemöldöküket, mondván "mit keres itt egy blues album", de véleményem szerint simán kategorizálható rocknak is, hiszen a klasszikus bluesdalok feldolgozásai mellett elhelyezkedő saját szerzemények egytől-egyig kőkemény, rockos beütésű dalok, természetesen kellő mennyiségű harmonikával megfűszerezve. Három feldolgozás (You Gotta Move - Bye Bye Johnny - Tobacco Road) mellett olyan slágerek szerepelnek itt, mint a címadó, a Kőbánya bluesaz Enyém, tiéd, miénk vagy a Hosszúlábú asszony. A lemez meghallgatás a mellett a film egyenesen kötelező darab!

3. P. Mobil: Mobilizmo (1981)

Nyolc hosszú év... - ennyit kellett várni a P. Mobil első nagylemezének megjelenésére az együttes megalakulása után. Addigra a klasszikus felállásból többen is távoztak (1978 - Pálmai Zoltán besorozása, 1979 - Vikidál Gyula a Dinamitba, 1980 - Bencsik Sándor és Cserháti István megalapítják a P. Boxot) a felvételeket már egy újjászervezett felállás készítette. Az eredeti tagokkal készített felvételeket a hanglemezgyár nem is engedte volna lemezre tenni, de Schuster Lóránt is új dalok felvételét szerette volna. Az album címét az akkoriban népszerű "izmusok" spanyolos elferdítése adta: mobilizmus helyett mobilizmo.

Schuster Lóránt szövegíró rengeteg helyről, forrásból merítette a dalszövegek témáit, elég csak A Főnix éjszakája (régi legenda, mely világszerte ismert), Billy, a kölyök (Butch Cassidy és a Sundance kölyök), a Szerettél már szamuráj (Kuroszava Akira "A vihar kapujában" című műve), vagy az Átlagember (egy 1981-es statisztikai évkönyv részletei) című szerzeményekre gondolni. Ennek az albumnak egyszerűen minden dala sláger, nem is lehetne rajta fogást találni.

2. Nagy Feró és a Bikini: XX. századi híradó (1983)

Ez az album egyszerűen kategorizálhatatlan, valamiért én mégis a rockba sorolom, bevallom, nem tudom miért. A Hova lett? című első lemez által bejárt utat folytatja ez a korong is: gegekkel, stílusparódiákkal (blues, jazz, punk, népdal, szimfonikus mű), az ehhez tartozó eklektikus zenei világgal - változás ugyanakkor, hogy Szűcs Antal Gábor távozása miatt a lemezen alig van gitárszóló. Nagy Feró szaxofonjátéka a korábbi lemezhez képest itt nagyobb szerepet kap.

A lemezen a stílusparódiák mellett konkrét előadók is kapnak egy-egy fricskát: az "Elhervadt a..." az Illés, Koncz Zsuzsa, az LGT, Demjén, a Karthago egy-egy sorából épül fel, az "ÉN / A XX. század költője" pedig Hobóra enged asszociálni. A lemez majdhogynem konceptalbumnak mondható, a laza, dadaista spontaneitással egymást követő, zenei és prózai közjátékokkal összekapcsolt dalokat katonák masírozásának hangja és a "Katonanóta" keringő-ritmusban, instrumentálisan visszatérő változata fogja keretbe.

Az eredeti lemez egy képzeletbeli, 2984. február 29-én megjelenő napilap ("XX. századi híradó") képét mutatja, a címoldalon korabeli (1984-es) újságcikkek összedobált kivágásaival, a hátoldalon újságcikkekként jelennek meg a lemez technikai információi és Feró írásai; a vezércikk címe: "Mint Kucugh Balázs".

Bár a lemez - a stílusból és Feró személyéből fakadóan - igazán nagy siker nem lett, de néhány szám már-már kultikus "slágerré" vált az idők során: Lángosképű, A matematikus dala, Tutujgass meg...

1. Lord: Szemedben a csillagok (1988)

10 dal, 1 instrumentális tétel, megannyi felejthetetlen pillanat - röviden így tudnám jellemezni a Lord zenekar 1988-ban megjelent második albumát. Az elsőtől az utolsó tételig hibátlan alkotás, valódi slágergyűjtemény, rajta csupa klasszikussá érett tétel: Fázom a szélbenVirágdal, Tombolhat a szél, Szemedben a csillagok, Vándor. Az ekkortájt megjelent kislemezdalok (Akarom őt, Tépett álmok) is időtállóak, akárcsak a többi, albumon szereplő, de nem említett tétel. Azt hiszem többet nem is kell mondanom, ezen a linken végighallgatható!

A bejegyzés trackback címe:

https://maximumrockandroll.blog.hu/api/trackback/id/tr2912601657