"Mi volt előbb, a zene vagy a szenvedés? Azért hallgattam zenét, mert szenvedtem? Vagy azért szenvedtem, mert zenét hallgattam? Az a sok lemez ilyen bús-nyavalygós faszit csinál az emberből?" (Nick Hornby)

Rock 'n' Roll: Ain't Noise Pollution...

MEGZENÉSÍTETT KORTÁRS IRODALOM | Közös lemezen Hrutka Róbert és Grecsó Krisztián

2020. február 02. - Blind Man

grecso_hrutka.jpg

Másfél-két éve kezdett közös esteken fellépni Grecsó Krisztián költő, író és a punkzenekaroktól filmzenékig több mint kétszáz lemez elkészítésében közreműködő Hrutka Róbert zeneszerző. Tavaly ősszel döntötték el, hogy a közös produkciót egy megzenésített versekből, verskollázsokból és dalokból álló albumon is megjelentetik.

A munkamódszer egyszerű volt, mondta Grecsó.

Én küldtem verseket Robinak, aki végigolvasta őket, és amelyek valamit elindítottak benne, amikben megérezte a dalt, azokhoz írt zenét. Három szám van, amihez én készítettem egy dalmotívumot is, amikre aztán Robi írt szólamokat, szóval felépített őket komplett dallá. És végül volt olyan munkafolyamat is, amikor ő küldött nekem dallamot, és én azokra írtam szövegeket, vagyis a klasszikus dalírás módszere szerint is dolgoztunk.

Hrutka szerint mindig izgalmasabb zeneszerzői kihívás a megzenésítés, „hogy hogyan tudok egy versből olyan formát kihozni, abban olyan motívumot megtalálni, amivel az dallá válik”. Példaként említette a dalok és a versek egyik legszembetűnőbb különbözőségét:

a verseknek alapvetően nincs refrénjük, hozzájuk kell nyúlni, ki kell emelni belőlük a legerősebb gondolati elemet.

A zeneszerző több versből válogathatott,

amelyik öt-tíz perc alatt nem indított el bennem valamit, nem szólalt meg bennem, azt hagytam.

A lemez nagyobb része megzenésített vers, de „fontos, amit a lemezen fel is tüntettünk, hogy az Első évre fecske versek és dalok gyűjteménye”. Mindez tartalmilag egy nagyon koherens szerkezetbe áll össze.

grecso-krisztian-magamrol-tobbet-474-279-150815.jpg

Negyven fölött az embernek már vannak fix, berögzült mániái. Mintha mindig ugyanazt a könyvet írnád, körkörösen járod körül ugyanazt a témát. Ez volt a legnagyobb felismerésünk, amikor összeállt ennek az albumnak az anyaga: hogy bár ezek a szövegek időben nagyon elszórva születtek, ha évek munkája is van benne, nagyon koherensnek, egységesnek érezzük

– mondta erről Grecsó Krisztián. Mintha egy családi tabló lenne ez a lemez, bimbózó szerelemből indul és építkezik, van rajta dala a nagymamának, apának és újszülöttnek is.

A lemezt nagyjából egy hónap alatt rögzítették. „Krisztiánnak ez volt a debütálása az ilyen jellegű stúdiómunkában, ezért azt gondoltam, hogy ez sokkal hosszabb folyamat lesz” – mondta a zenész. Az, hogy egy rusztikus, egyszerű zenevilágú lemez készüljön, a két alkotó összecsengő gondolata volt. Hrutka szerint sikerült az a céljuk, hogy „egy szerethetően egyszerű lemezt” csináljanak, olyat, aminek a dalait akár egy szál gitáron is el lehet játszani.

Az pedig kimondottan jót tesz az album hitelességének, hogy nem száz százalékig letisztult a hangzásvilága. Ettől emberi lesz, és hiteles – a közönség ugyanis egyszerűen megérzi, ha át akarod verni, ha többnek, másnak akarsz mutatkozni, mint ami vagy.

A lemez szerkezete befolyásolja azt is, hogy a koncerteken, például a február 6-i lemezbemutatón hogyan lehet ezeket előadni.

A bemutatóra emellett prózákat is válogattunk, amelyek a reményeink szerint megszólítják ezeket a dalokat, pontosabban az a célunk, hogy a versek és a prózák értelmezzék, keretbe helyezzék, kommentálják egymást.

Grecsó szerint ezért ha nem is koncertszínház lesz, hiszen nem fognak szerepet játszani az előadáson, a lemezbemutatónak lesz egyfajta színházi jellege.

(szöveg: index.hu)

rocker_affilate_01-851x315.jpg

Ha nem szeretnél lemaradni a legfrissebb hírekről és újdonságokról, akkor kövesd a blogot a Facebookon is! Köszönöm. :)

Már az Instagramon is ott vagyunk! - instagram.com/martongabona

A bejegyzés trackback címe:

https://maximumrockandroll.blog.hu/api/trackback/id/tr315450726
süti beállítások módosítása