"Mi volt előbb, a zene vagy a szenvedés? Azért hallgattam zenét, mert szenvedtem? Vagy azért szenvedtem, mert zenét hallgattam? Az a sok lemez ilyen bús-nyavalygós faszit csinál az emberből?" (Nick Hornby)

Rock 'n' Roll: Ain't Noise Pollution...

RAPÜLŐK: Rapeta (BMG Ariola Hungary, 1993)

„Ez a kritika nem jöhetett volna létre, ha nincs Geszti Péter!” (Friderikusz Sándor)

2017. május 30. - Blind Man

Senkit ne akarjon épkézláb választ keresni (hát még találni!) arra a kérdésre, hogy miért éppen a Rapülők második stúdióalbuma az aktuális recenzió tárgya. Annál jobb mentséget, hogy 2017. február 24-én és 25-én (dupla telt házzal) két, rendhagyó koncert erejéig újra összeállt a ’90-es évek magyar sikercsapata én sem találtam. Novemberben jelent meg a Beszt Of” címre hallgató, a legnagyobb slágereket tartalmazó válogatás, majd egyre több és több helyen bukkantak fel a koncertet hirdető plakátok. Hazánk szövegmondó kisiparosának, Költőtrolljának (és még temérdek jelzővel illethetném Geszti Pétert) új rádióműsora is indult, a kreatív GPS – Geszti Péter Special címmel, én pedig akarva-akaratlanul előhalásztam „Zenék” könyvtáram „Geszti vegyes” nevű mappájának első két darabját.

A Rapülők 2017-ben. (Forrás: koncert.hu)

A Rapülőknek már a maga korában is megvolt a varázsa, történetesen, hogy Geszti Péternek valószínűleg mindenkinél előbb volt kábeltévéje és mesterien nyúlta le a már-már gyomorforgató amerikai kliséket. Kár tagadni, elég csak meghallgatni az első album Némber one-ját, Áj lav jú-ját, esetleg Helyi Terminátorát. Itt volt Amerika, ha csak arra a két évre is, amikor a Rapülők, illetve a Rapeta című albumok fergeteges sikert arattak – eladtak belőlük összesen több mint fél millió példányt, ami – mostani szemmel – akkoriban nem volt valami nagy cucc, ma már 2000 példány után jár az arany-, 4000 után pedig a platinalemez.

Pedig nem kis dolog volt ez az itthon akkor még teljesen új műfaj, amiben többen (köztük Rózsa István, a Rózsa Records részéről) nem látták a kellő potenciált, ám mikor a trió először lépett fel az LGT Nem adom fel! című dalának egyébként pazar feldolgozásával, hatalmasat fordult velük a világ („Ez be fog jönni!”), első lemezüket pedig pillanatok alatt kapkodták el a lelkes, újdonságra vágyó magyarok.

És hogy miért kellett még egy lemez? Egy, alig 45 perces album nem elég ahhoz, hogy akár többször is megtöltsenek nagyobb sportcsarnokokat országszerte, ezért is készült el a második korong, majd jött egy gigantikus országos turné, négy teltházas este a BS-ben, zsé felmarkol, függöny, előadás vége. Azt nézve, hogy a két album megjelenése között csupán egy év – de rengeteg koncert! – telt el, nem lehetett valami nehéz közel egy tucat új dalt leszállítani. Alapokat innen-onnan összelopkodni nem nagy kunszt… A záró track egy – valószínűleg humorosnak szánt, de Gesztitől megszokott kínrímes-vicceskedős – prózai agymenés, így azt most hanyagoljuk. Bár a „- Sakk! – Berosálok!” párbeszédnél elengedtem egy baráti mosolyt.

A dalok az első koronghoz hasonló hangulatokat hordoznak, sőt, kísértetiesen hasonló a felépítés – az LGT feldolgozástól kezdve Szulák Andrea szerepeltetésén (Műdal) át a szinte kötelező líraiabb hangvételű dalokig (Augusztusi tél, Tíz év, vagy száz?) akad itt minden, ami odakint akkor éppen menő volt.  A Holiday rap egyenesen az MC Miker G & DJ Sven alkotta holland rapcsapat azonos című, ’86-os slágerének magyarosítása, Madonna Holiday nótájának refrénjével megfűszerezve...

A Nem adom fel sikerét nehéz felülmúlni a Ringasd el magaddal, és nálam nem is sikerült a refrén hatalmas mennyiségű megismétlésével, az egyenesen fájdalmas rapbetétekről nem is szólva!

A Túr dö flanc kitűnő képet ad a jövő-menő Jenőről, ezért is szeretem Geszti akkori szövegeit – ez a dal egy kitűnő kórkép, akár csak a Mi kéne, ha volna? ami szintén hasonló témát jár körül, és habár ilyen szög egyszerű dalok esetében nem érdemes mély filozófiai elmélkedésekbe bocsátkozni, ez a dal bizony a túlzásba vitt Amerika-majmolásról és a „hozzunk be kintről mindent, valamire csak jó lesz”-feelingről is szól, valamilyen szinten – legalábbis szerintem.

Valami biztosan megérinthette a költőt, ha kicsúszott belőle egy olyan szöveg, mint amilyen a Jó reggelté, leszámítva a kissé kínos kórus részt.

A Műdal ismét felvonultatja Szulák Andreát, aki az első album Átmeneti csókjában énekelte a refrént, számomra itt is inkább helyzetmentőként funkcionál. Az első lemezen az Átmeneti csókkal nem tudtam mit kezdeni, itt a Műdal is hasonlóan működik – ha a Ringasd el magad verzéi fájdalmasak voltak, akkor ezért a ért egyenesen intenzív kórházi kezelés járna!

Az Augusztusi tél olyan, mint a debütalbum Kék RAPszódiája, bár az aktuális tétel számomra egy fokkal befogadhatóbb, valamiért mégsem illik a képbe, annál inkább a Tíz év, vagy száz? ami habár szintén (mit szintén? Természetesen!) tartalmaz pár kín- és kecskerímet, arra vállalkozik, hogy baljós-sejtelmes módon jósolja meg a következő pár évet, egészen 1999-ig (a bővített verzió azért kicsit későbbre is vetít...). Egyszerűsége és egyben különlegessége miatt sokkal jobban tetsző lírai szerzemény, mint az Augusztusi tél, sőt kimagasló a slágerfaktora is.

Akár a Némber one testvére is lehetne a Piti vumen, aminek a klipje a korai product placement csúcsa! Ha jól vettem ki, akkor valami csokoládét kívánnak reklámozni – már a dallal is! – ezt leszámítva azonban az egyik legjobb szerzeménye az albumnak, a Lapát című szakítós (hangulatát tekintve meglepően vidám és tempós) dallal együtt, amiben még egy kis számolgatásra is jut idő („Neked nyolc, ez a hét rám hogy hat…”). A Black Eyed Peas évekkel később mesterien nyúlta le ezt a módszert, csak éppen a hét napjaival, és kissé puritánabb módon, ha-ha!

A dupla feldolgozás Holiday rap olyan szinten kiválóan lett magyarra ültetve, hogy – habár érződik rajta, hogy nem eredeti az alapja – ha nem tudom róla, simán elhiszem, hogy saját, ugyanis a szövege egyenesen a Balatonra repít annak minden szépségével és csúfságával együtt!

Összefoglalva: a „csináljunk még egy lemezt, hogy rendesen tudjunk koncertezni” illetve a „pénz beszél, kutya ugat” feelingű album minden gyengesége ellenére kellemes hallgatnivaló – annak biztosan, aki szeretne még egy hatalmasat szórakozni úgy, a ’90-es években.

Pontszám: 7/10 - ilyen jellegű poplemezre ennél többet nem nagyon tudok adni, szerintem ez is bőven elég és szép! :)

Megtekintésre ajánlom az alábbi dokumentumfilmet:

Dalok:

1. Ringasd el magad!
2. Túr dö flanc
3. Jó reggelt!
4. Műdal
5. Augusztusi tél
6. Piti vumen (A tánc neve Winner valcer)
7. Mi kéne, ha volna?
8. Tíz év, vagy száz?
9. Lapát
10. Holiday rap
11. Hattyúdal

A bejegyzés trackback címe:

https://maximumrockandroll.blog.hu/api/trackback/id/tr8312544301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása