Hazánk egyik legnépszerűbb és legjelentősebb előadóművésze április 6-án ünnepelte ötvenedik születésnapját, a jeles alkalommal egy időben pedig elindult az Ákos 50 címre keresztelt turné, melynek során - az Andantéhoz, a 40-hez, valamint a Karcolatok 20-hoz hasonlóan színháztermekbe, művelődési központokba visznek egy egyedi, különleges műsort, melyben a művész harmincéves pályafutásának dalaiból válogatottakat öltöztetik teljesen új köntösbe. Ennek az előfutára az a háromszámos maxi, amit egyébként a megvásárolt belépők mellé kapnak a koncertlátogatók a Szerencsejáték Zrt.-nek köszönhetően, de már az online felületeken, valamint a YouTube-on is elérhető. Tavaly szintén születésnapja alkalmából jelentkezett Ákos egy maxi kiadvánnyal, a Szabadon egy új dalt és annak átértelmezéseit tartalmazta, valamint a Még egyszer lemezről átmentett Átölel című lírát és annak egy remixét valamint koncertfelvételét, egy év elteltével azonban még mindig nem érzem, hogy égető szükség lett volna az anyagra, max digitálisan. Ennek ellenére az 50 Maxi egy olyan tízperces lemez, amire szívesebben ruháznék be, ezzel is gyarapítva a gyűjteményt, hiszen most valamilyen szinten kompenzálódik - legalábbis számomra - a Szabadon.
A három dal kiváló ízelítő a koncertekre ellátogatóknak. Nem mondom azt, hogy egy az egyben lefedi azt, amit élőben lát és hall az ember, de remek metszetet ad a programból. A válogatás tekintetében inkább a szólópálya elejéhez nyúlt vissza Hősünk, ugyanis ez a három nóta a Karcolatok-Test-Indiántánc tengelyről került elő, a repertoárban persze vannak frissebb darabok is. A Test például szerintem a legjobb Ákos-lemez, a róla előkapott Ki helyett szeretsz? pedig mindig is a kedvenceim közé tartozott róla, így különösen örültem a szerepeltetésének, ennek a remek átdolgozásnak pedig pláne. Úgy tűnik, a 2012 óta tartó szintirock korszaknak vége, állítólag a nyári fesztiválszezonra egy rockosabb összeállítás várható, remélem, hogy a soron következő új album is hasonló szellemben fog készülni! Na, de vissza a maxihoz: az Indiántánc címadó dala eredetiben valamiért soha nem tartozott a favoritjaim közé, a gitárokkal dúsított koncertverziója viszont annál inkább, ezen az új verzión pedig mondanom sem kell, de alaposan meglepődtem. Ákos mindig is tudott meglepetéseket okozni, többek között a Karcolatok 20 műsorában is, amikor a Majom a ketrecben kapott egy meglehetősen egyedi, de mégis pazar átértelmezést (ami nálam még az Andante-verziót is veri.) Ez az Indiántánc-változat is pont ilyen, egyszerre progresszív és oratorikus, számomra a legkiemelkedőbb a három dal közül. Aki eddig hiányolta a torzított gitárokat, az elektronikát és a zúzós pillanatokat, az a Tanulékony szörnyeteggel vigasztalódhat. Ez a darab kicsit a Karcolatok 20-as élő verzióhoz hasonlít, mondjuk másképp nem is nagyon tudnám elképzelni. Ha a Girl In The Café is bejött így annak idején, ez is sokaknak fog tetszeni.
Jelen esetben eltekintenék a pontozástól (amúgy 10-et adnék, csak halkan megsúgom), mert habár meggyőző volt ez a három dal tíz percben, személy szerint kíváncsi lennék több hasonló átértelmezésre egy hosszabb, esetleg akár dupla album keretében is. Amennyiben ez mégsem jönne össze, remélem, hogy legalább a turné egyik állomásának felvételéből lesz egy elegáns kiállítású CD/DVD kiadvány.
Tracklista:
01. Ki helyett szeretsz? (eredeti verziója az 1994-es Test albumon szerepelt)
02. Indiántánc (eredeti verziója az 1995-ös Indiántánc albumon szerepelt)
03. Tanulékony szörnyeteg (eredeti verziója az 1993-as Karcolatok albumon szerepelt)